Wszyscy wiemy, że powinniśmy optymalizować nasze niedrogie strony internetowe, co pozwala nam osiągać lepsze wyniki w rankingu wyszukiwarki. Dotychczas mogliście przeczytać u nas porady dotyczące optymalizacji kodu i optymalizacji treści. Czasem znalazły się mniejsze porady dotyczące optymalizacji grafiki.

Optymalizacja zdjęcia wstawianego do artykułu
Jako, że dobrze zoptymalizowane obrazy potrafią znacznie podnieść odwiedziny naszej strony, przygotowaliśmy dla was kilka praktycznych wskazówek optymalizacji zdjęć i obrazów zamieszczanych w ramach waszych stron internetowych i blogów. Dzisiejsze wskazówki pozwolą wam podnieść ranking strony i zyskać nowych odwiedzających pochodzących z wyszukiwarki grafiki.

  1. Używaj słów kluczowych w nazwie obrazu.

Sama wyszukiwarka Google, za pośrednictwem Pomocy w Narzędziach dla webmasterów, namawia nas do tego by nadawać plikom graficznym szczegółowe i opisowe nazwy. Nazwa pliku stanowi dla wyszukiwarki pierwszą podpowiedź na temat treści obrazu. Jeżeli piszesz artykuł o niedźwiedziach polarnych twój plik może się nazywać niedzwiedz-polarny-na-wolnosci.jpg zamiast obraz01.jpg. Zawsze poświęć dosłownie kilka sekund na to by nazwa pliku w 1-4 słowach oddawała jego tematykę.

  1. Używaj łączników w nazwie obrazu.

Pamiętaj, że nadając nazwy opisowe swoim plikom graficznym nie powinieneś używać spacji dla oddzielenie poszczególnych słów. Do oddzielenia poszczególnych słów zawsze powinieneś używać myślnika, tak jak to zrobiliśmy w pierwszym przykładzie. Jeżeli do rozdzielenia słów w nazwie pliku użyjesz spacji wyszukiwarka i tak musi je czymś zastąpić. Puste miejsca będą automatycznie konwertowane na nic nieznaczący ciąg znaków „%20”. W wyniku tego roboty będą miały trudności ze zrozumieniem grafiki. Łącznik w postaci myślnika zawsze jest lepszym rozwiązaniem.

  1. Użyj najlepszego formatu dla grafiki.

Istnieje wiele formatów obrazów, takich jak JPG, PNG, GIF i wiele więcej. Z tych wszystkich formatów najlepszym rozwiązaniem wydaje się być format JPG, który wyróżnia się wysokim wskaźnikiem kompresji przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości zdjęcia. Jeżeli naprzeciw siebie postawicie jednakowe pliki obrazów w formacie JPG i PNG zobaczycie, że pliki w formacie JPG ważą nawet dziesięciokrotnie mniej jak pliki PNG – przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Mniejszy rozmiar grafiki pomoże zredukować czas wczytywania i podnieść ranking strony.

  1. Kompresuj obrazy.

Zanim prześlesz obraz na serwer upewnij się, że przeprowadziłeś kompresję i pozbyłeś się zbędnych kilobajtów. Każdy obraz w formacie JPG może zostać poddany dodatkowej kompresji, co pomoże twojej stronie wczytywać się szybciej i zmniejszy twój współczynnik odrzuceń. Do kompresji zdjęcia możesz użyć wybranego programu graficznego, np. Gimp. Po wczytaniu obrazy do tego programu przechodzisz do: Plik > Wyeksportuj. Tu podajesz nazwę pliku i format JPG, eksportujesz obraz by w ostatnim kroku ustalić „Parametr jakości JPG” liczony w skali od 0 do 100. Możesz również włączyć podgląd wyników i zobaczyć jak wybrany stopień kompresji wpływa na jakość zdjęcia.

  1. Użyj atrybutów określających rozmiary zdjęcia.

Wstawiając zdjęcia do tekstu zawsze powinieneś nadawać im odpowiednie wymiary. Wskazując wyszukiwarce rozmiar obrazu który znajduje się w tekście pomagasz w szybszym ładowaniu strony. Roboty indeksujące nie będą musiały myśleć o tym jakie rozmiary ma obraz, oraz jak go umiejscowić w kontekście tekstu. Obraz z oznaczonymi wymiarami może wyglądać następująco.

https://youtube.com/watch?v=6NMqMAE8od0